فواید اسفناج در طب سنتی

فواید اسفناج در طب سنتی

گیاه اسفناج داراری خواص زیادی است سرد و تراست اما سردی آن کم بوده و می توان گفت طبع معتدلی دارد.

در دو نوع بهاره و پاییزه وجود دارد و بوته ای با برگ پهن و نسبتا گوشتی دارد. بخاطر طبیعت آن برای گرم مزاجان بهتر است ولی در فصول گرم حتی سرد مزاجان نیز به راحتی می توانند از آن استفاده کنند. نسبت به سایر گیاهان هضم راحت تری دارد .

فواید اسفناج در طب سنتی

خواص درمانی

ملین بودن:

ملین می باشد و به همین دلیل برای افرادی که مستعد یبوست هستند یا در سفرها به آن مبتلا می شوند برای اینکه در سفرها دچارخشکی و یبوست نشوند بسیار نافع است.

 

درمان سرفه:

افراد با مزاج گرم و خشک بیشتر از سایرین دچار سرفه و خشکی صدا، التهاب ته حلق، سوزش دهان، غلبه صفرا و تشنگی های مکرر می شوند از آن جایی که اسفناج برای تسکین موارد فوق موثر است مصرف مداوم آن به این افراد توصیه می شود.مخصوصا اگر همراه با جو و ماست و بادام شیرین پخته شود، اثر آن بیشتر می شود.

خواص اسفناج

رفع گرمی بدن:

بعضی افراد کبد گرمی دارند و حرارت بدن آنها بالا بوده و جوش و خارش پوست در بین آنها شایع است اسفناج با خاصیت پاک کنندگی خود یکی از بهترین غذاها برای این افراد می باشد چون مواد و سموم موجود در غذاها، که مخصوصا در تابستان ایجاد می شود را بطور موثری پاکسازی می کند.

البته تخم اسفناج هم خاصیت پاک گنندگی دارد. در بعضی افراد مصرف خام آن مشکل ایجاد می کند که در این صورت بهتر است به صورت پخته میل نموده و همراه آن جو مصرف نمایند.

خورش آلو اسفناج یک از بهترین خورش ها برای بهار است چون ملین، خنک و ضدصفرا بوده و برای گرم مزاجان بسیار مفید است. حتی می توان بجای آلو از تمبرهندی یا آبغوره یا آب سماق استفاده نمود.

خواص اسفناج

درمان سردرد:

اسفناج برای افرادی که دچار سردرد ناشی از گرمی هوا یا آلودگی هوا می شوند بسیار مناسب است.

مدر بودن:

خاصیت مدر بودن که موارد سوزش ادرار مفید است،ضما آن برای گلودردها و حرارت های ته حلق مفید است.

ضماد آن در محل نیش زنبور، سوختگی ناشی از دریا، پخته یا خام آن روی محل دمل ملتهب باعث باز شدن دمل می شود.

فواید اسفناج در طب سنتی