فتق ، انواع فتق و درمان

فتق چیست ؟ انواع فتق در زنان و مردان

در این مقاله می خواهیم به سوالاتی نظیر فتق چیست ، باد فتق چیست و انواع فتق در زنان و مردان پاسخ دهیم. به طور کلی مشکلات ناشی از فتق طیف بسیار گسترده ای دارد که داشتن کمی اطلاعات در خصوص هر کدام از آن ها می تواند کمک بسیار زیادی در شناسایی دقیق مشکل و رفع آن داشته باشد.

باد فتق
فتق

فتق چیست و باد فتق چیست ؟

یک فتق زمانی اتفاق می افتد که یک ارگان از عضله یا بافتی که در آن قرار دارد، به زور به بیرون راه پیدا می کند.به طور مثال، روده ها ممکن است از یک ناحیه ضعیف در دیواره شکمی عبور کنند. فتق ها در شکم بسیار شایع هستند اما همچنین می توانند در بالای ران، ناف یا دکمه شکمی و ناحیه کشاله ران نیز ایجاد شوند.

اکثر فتق ها سریعاً باعث تهدید حیات فرد نمی شوند اما به خودی خود نیز از بین نمی روند. گاهی اوقات فتق نیازمند جراحی است تا از عوارض خطرناک جلوگیری شود.اما بریم سراغ توضیحات کامل در خصوص انواع فتق ، باد فتق و فتق در زنان و مردان.

انواع رایج فتق

فتق هرنی اینگوئینال

شایع ترین نوع فتق همین نوع می باشد. اینگوئینال ها 70 درصد انواع فتق را تشکیل می دهند. این نوع فتق زمانی رخ می دهد که روده از یک نقطه ی ضعیف یا شکاف در دیواره ی پایینی شکم بیرون می زند، اغلب در کانال اینگوئینال.

کانال اینگوئینال در کشاله ران یافت می شود. در مردان، این ناحیه جایی است که طناب اسپرماتیک از شکم به طرف کیسه بیضه می رود. این طناب بیضه ها را نگه می دارد. در زنان، کانال اینگوئینال شامل یک رباط است که رحم را در جای خود نگه می دارد. این نوع فتق در مردان رایج تر از زنان است.

فتق هرنی اینگوئینال

 

فتق هیاتال

یک فتق هیاتال زمانی رخ می دهد که بخشی از معده ی شما از دیافراگم بیرون بزند و به قفسه سینه تان نفوذ کند. دیافراگم یک صفحه عضلانی است که به شما کمک می کند تا با انقباض و کشیدن هوا به داخل ریه ها نفس بکشید. دیافراگم ارگان های داخل شکم را از قفسه ی سینه جدا می کند.

این نوع فتق در افرادی که بیش از 50 سال دارند، رایج تر است. اگر کودکی دچار این شرایط شود، به طور معمول به علت یک اختلال مادرزادی ایجاد شده است. فتق های هیاتال تقریبا همیشه باعث رفلاکس معده و احساس سوزش می شوند.

فتق هیاتال

 

فتق ناف

فتق های نافی می تواند در کودکان و نوزادان زیر 6 ماه رخ دهد. این اتفاق زمانی می افتد که روده ی نوزاد از طریق دیواره ی شکمِ نزدیک ناف بیرون می زند. شما ممکن است متوجه یک برآمدگی در ناف یا نزدیک آن با نگاه به فرزندتان شوید.

فتق های نافی تنها موردی هستند که به خودی خود و با قوی تر شدن عضلات دیواره شکمی از بین می روند؛ معمولاً تا 1 سالگی کودک. اگر فتق خود به خود خوب نشود، ممکن است نیاز به جراحی برای از بین بردن آن باشد.

فتق ناف

 

فتق انسیزیونال

فتق های انسیزیونال می توانند بعد از جراحی شکم اتفاق بیافتد. روده ی شما ممکن است از طریق زخم برش جراحی یا بافت تضعیف شده اطراف آن، بیرون بزند.

فتق در زنان چگونه است؟

حالا به صورت اختصاصی می خواهیم مشکلات و انواع فتق در زنان را بررسی کنیم. ابتدا انواع فتق در زنان را معرفی می کنیم و سپس در خصوص علت فتق صحبت میکنیم.

فتق رانی یا فمورال چیست؟

عضلات شما معمولا به اندازه کافی قوی هستند تا روده ها و اندام های خود را در جای مناسب نگه دارید. با این حال گاهی اوقات، بافت های داخل شکمی می توانند از طریق یک نقطه ضعیف در عضله هنگامی که بیش از حد به خود فشار می آورید، بیرون بزنند. اگر بخشی از بافت از طریق دیواره کانال فمورال ( رانی ) بیرون بزند، فتق فمورال نامیده می شود. یک فتق فمورال به عنوان یک برآمدگی در نزدیکی کشاله ران یا ران ظاهر می شود.

فتق فمورال (رانی) همچنین می تواند به عنوان فتق فموروسیل نیز نامیده شود.

فتق فمورال در زنان بیشتر از مردان است. به طور کلی فتق فمورال رایج نیست. اکثر فتق هایی که بر کشاله ران تاثیر می گذارند، فتق های اینگوئینال هستند و کمتر از 3 درصد فتق ها، فمورال می باشند. اکثر فتق های فمورال علائمی ندارند؛ با این حال اگر جریان خون به روده ها مسدود شوند، می توانند باعث مشکلات شدیدی بشوند. این یک مورد اورژانسی است و به جراحی فوری نیاز دارد.

علل ایجاد فتق در زنان

علت های فتق فمورالی در زنان : علت دقیق فمورال و سایر فتق ها اکثر اوقات مشخص نیست. شما ممکن است با یک ناحیه ضعیف کانال فمورال متولد شده باشید یا آن منطقه در طول زمان ضعیف شده باشد.

تنش می تواند به تضعیف دیواره عضلانی کمک کند. عواملي كه مي تواند منجر به انواع معرفی شده فتق در زنان شود، عبارت اند از :

  • زایمان
  • یبوست مزمن
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • اضافه وزن
  • دشواری در ادرار به دلیل بزرگ شدن پروستات
  • سرفه مزمن
  • فتق زنان

     

آیا احتمال بروز باد فتق در من وجود دارد؟

فاکتورهایی که خطر ابتلا به باد فتق را افزایش می دهد عبارت اند از :

  • یک سابقه فتق شخصی یا خانوادگی
  • اضافه وزن یا چاقی
  • سرفه مزمن
  • یبوست مزمن
  • سیگار کشیدن که می تواند موجب سرفه مزمن شود.

شرایطی مانند فیبروز کیستیک همچنین می تواند به طور غیر مستقیم خطر ابتلا به باد فتق را افزایش دهد. فیبروز کیستیک عملکرد ریه ها را کاهش می دهد و باعث سرفه مزمن می شود.

نشانه ها و علائم فتق فمورال در زنان

حتی در بعضی موارد ممکن است متوجه فتق فمورال نشوید. فتق های کوچک و متوسط معمولاً علائمی ندارند. در بسیاری از موارد حتی ممکن است برآمدگی فتق فمورال کوچک را نیز مشاهده نکنید.

فتق های بزرگ ممکن است بیشتر قابل توجه باشند و باعث ناراحتی شوند. برآمدگی ممکن است در ناحیه کشاله ران یا در نزدیکی بالای ران شما قابل مشاهده باشد. برآمدگی ممکن است بدتر شود و در هنگام ایستادن، بلند کردن اجسام سنگین و یا هرگونه فشار دیگری باعث ایجاد درد شود. فتق فمورال اغلب بسیار نزدیک به استخوان لگن قرار دارد و درنتیجه ممکن است باعث درد لگن شود.

 

علائم شدید فتق در زنان

علائم شدید می تواند نشان دهنده این باشد که فتق فمورال، روده شما را مسدود کرده است. این یک وضعیت بسیار جدی است که آن را خفگی می نامند. خفگی فتق می تواند زندگی شما را در معرض خطر قرار دهد. این یک موقعیت اورژانسی است . علائم شدید فتق فمورال عبارتند از :

  • درد شدید معده
  • درد ناگهانی کشاله ران
  • حالت تهوع
  • استفراغ

اگر از این علائم رنج می برید، سریعاً با 115 تماس بگیرید. درمان اضطراری می تواند فتق را ثابت کند و زندگی شما را نجات دهد.

درمان رایج ترین باد فتق در زنان : فتق فمورال

فتق های فمورال کوچک و بدون علامت ممکن است نیاز به درمان خاصی نداشته باشند. پزشک شما وضعیت تان را بررسی خواهد کرد تا پیشرفت علائم را مشاهده کند. فتق های فمورال متوسط تا بزرگ نیاز به جراحی دارند، به ویژه اگر آنها باعث ایجاد هر گونه ناراحتی می شوند.

جراحی فتق تحت بیهوشی صورت می پذیرد. این بدان معنی است که شما در حین عمل خواب هستید و قادر به احساس درد نیستید. نوع عمل جراحی بستگی به چند عامل دارد از جمله :

  • خبرگی جراح
  • اندازه فتق
  • پیش بینی عوارض
  • پیش بینی مدت زمان ریکاوری
  • هزینه

 

 

درمان فتق با تغییر سبک زندگی

تغییر رژیم غذایی می تواند اغلب اوقات علائم فتق هیاتال را بهبود بخشد، اما فتق را از بین نمی برد. از وعده های غذایی بزرگ یا سنگین اجتناب کنید. بعد از صرف غذا، خم نشوید و دراز نکشید و وزن بدن خودتان را در محدوده وزنی سالم نگه دارید.

ورزش های معینی ممکن است به تقویت عضلات اطراف فتق کمک کنند که ممکن است برخی علائم را کاهش دهند. با این حال، ورزش هایی که به طور مناسب انجام نشوند، می توانند فشار روی فتق را افزایش دهند و در واقع، بیرون زدگی آن را بیشتر کنند. بهتر است با پزشک یا فیزیوتراپ خود صحبت کنید که بهتر است چه ورزشی را انجام دهید و چه ورزشی را انجام ندهید.

اگر این تغییرات ناراحتی شما را از بین نبرند، ممکن است برای درمان فتق نیاز به جراحی داشته باشید. همچنین می توانید با مصرف نکردن غذاهایی که باعث ریفلاکس اسید یا سوزش معده می شوند، مانند غذاهای تند و غذاهای دارای گوجه فرنگی علائم خود را بهبود ببخشید. علاوه بر این، شما می توانید با کاهش وزن و ترک سیگار، رفلاکس اسید خود را کاهش دهید.

جلوگیری از باد فتق

اما قطعا پیشگیری بهتر از درمان است. باید بدانید که باد فتق هم قابل پیشگیری است. شما همیشه نمی توانید از ضعف عضلانی که باعث ایجاد فتق می شوند، جلوگیری کنید. با این حال می توانید فشاری که روی بدن تان وارد می شود را کاهش دهید. این کار می تواند مانع از بروز باد فتق گردد و یا از بدتر شدن فتق موجود جلوگیری کند. نکات پیش گیرانه عبارتند از :

  • سیگار نکشید.
  • در هنگام بیماری به پزشک خود مراجعه کنید تا از ایجاد سرفه مداوم جلوگیری کنید.
  • حفظ وزن بدن سالم
  • اجتناب از تنش در طی حرکات روده یا ادرار کردن
  • اجسام را با زانوها بلند کنید نه با پشت.
  • اجسامی که برای شما بیش از حد سنگین است را بلند نکنید.

جمع بندی

این مسئله مهم است که علائم اولیه فتق را تشخیص دهیم. یک فتق درمان نشده به خودی خود از بین نخواهد رفت. با این حال، با مراقبت های پزشکی اولیه یا تغییر سبک زندگی می توانید اثرات فتق را به حداقل برسانید و از عواقب تهدید کننده زندگی جلوگیری کنید.

سعی کردیم در این مقاله جامع تمامی انواع فتق و باد فتق را بررسی کنیم و روش های درمانی و عادات صحیحی را برای رفع مشکلات ناشی از آن معرفی کنیم.

باد فتق

 

انواع فتق٬ باد فتق٬ درمان باد فتق٬ درمان باد فتق دز طب سنتی٬ درمان فتق٬ درمان فتق در طب سنتی٬ فتق