علت معده درد در طب سنتی

علت معده درد در طب سنتی

وقتي كه معده به درد مي آيد حتماً اين به درد آمدن معده سببي دارد، كه بايد يكي از موارد زير باشد :

1- شايد سوء مزاج معده، ساده بدون ماده به ويژه اگر گرم و گزنده هم باشد.

2- ممكن است سبب درد معده سو ء مزاج معده همراه ماده باشد، آن هم در حالتي براي آزاردادن معده سبب است و ويژگي دارد، كه سوء مزاج گرم و گزنده باشد.

3- گسستگي پيوندي كه سبب آن ممكن است كشيدگي معده از باد باشد، و ممكن است سببي سوزاننده و گزنده باشد و احتمال داردهم عامل سوزاننده و هم كشيدگي معده از باد، سبب گسستگي پيوندي شوند و معده از اثر آن به درد آيد، چنانكه وقتي ورم گرم در معده هست هر دو حالت روي آورند.

4- ممكن است قَرحه خوره سبب گسستگي پيوندي شود و سرانجام سبب درد و آزار معده گردد.

5- كساني هستند كه در وقت غذا خوردن به درد معده مبتلا مي شوند و همين كه خوراك در معده جاي گرفت درد برطرف مي شود داراي خلط سودايي چيره شده هستند

6- كساني هستند كه بعد از فرو دادن خوراك و جايگير شدن خوراك در معده و نزديك به ساعت ده يا كمي بعد از ساعت ده به درد معده گرفتار آيند و تا قَي نكنند و ماده ترشي چناني برنياورند كه بر زمين مي جوشد، درد معده آرام نمي گيرد . همين كه ماده كذائي را قَي كردند درد معده تسكين مي يابد . بايد بداني كه چنين اشخاصي ماده خلط سودايي در معده دارند و آن خلط سودايي ارمغاني است كه طحال فرستاده و در معده جاي داده است.

7- هستند كساني كه در اواخر مرحله فرود آمدن خوراك به معده دردي را حس نمي كنند . اماهمين كه خوراك در معده كاملاًجايگير شددرد معده شروع مي شود و ممكن است بدون برآوردن چيزي به وسيله قي، خود به خود درد بعد از مدتي برطرف شود كه نشانه وجود خلط صفرايي در معده است و آن خلط صفرايي از كبد به معده گسيل شده و در معده ريزش كرده است. احتمال دارد كه دردهر دو گروه به زودي از بين نرو دو مدتي درد به درازا بكشد.

حالاسوالي پيش مي آيد :

چرا در اولين مرحله ورودخوراك به معده خبري از درد معده نيست، ا مابعد از آن كه خوراك مدتي در معده ماندگارشد، درد معده سر بر مي آورد و معده و دارنده معده را مي آزارد؟

پاسخ اين است : خلط داخل معده اگر سودايي و تحفه طحال است و اگر صفرايي و فرستاده كبد است، هر دو در ته معده هستند كه در آن ژرفاي معده حساسيتي نيست، همين كه خورا ك در معده بياسود، مهمان ناخوانده بدشگون كه خلط صفرايي يا سودايي است تحريك مي شود و بالا مي آيد و به دهانه معده مي رسد و بر آن مي چسبد وگاز مي گيرد و دهانه معده  كه حساسترين اندام دروني  است به درد مي آيد.

8- به علاوه هستند كساني كه تا چيزي نخورده اند درد معده را احساس مي كنند، همين كه چيزي را خوردند. دردتراجع مي كند و آرام مي شود، سبب اين حالت آن است كه ماده خلط . گزنده هرگاه كه ديد خانه خالي است و معده گرسنه است، در معده مي خزد . آن ماده خلطگزنده يا خلط سودايي ترش است  كه كمتر اتّفاق مي افتد چنيني بودن معده از خوراك به باشد  يا ماده خلط صفرايي است كه اكثراً ماده خلط صفرايي در حالت گرسنگي و ته معده مي آيد.

9- و هستند كساني كه بدون اين كه گرسنه باشندمي خورند و مي خورند و معده را از خوراك مي آگنند و خوراك در معده تلمبار مي شود و از اثر اين بي رويه اي ولگام گسيختگي در خوراك خوردن ولنبانيدن، معده ازتاب و توان مي افتد و به درد مي آيد. اماچه دردي ؟، دردسوزناك وطاقت فرساوجانگداز) شكم انباري و معده آزاري.

10- ممكن است حمله درد و آزاربر معده از باد باشد . هر درد معده اي كه از باد باشد در اندازه زياد است . يادآور مي شوم كه درد از پيچش شكم نيز سببش باد است.

11- هستند كساني كه از احساساتي بودن بيش از اندازه معده شان در رنجند و گله دارند، سبب اين حالت را قبلاًهم ذكر كرده ايم، كه به قرار زير است : خلط مراري كه به معده درآيد، د هانه معده را گاز مي گيرد گاهي درد ناشي ازورود خلط مراري به معده به حدي مي رسد كه انسان تحمل نمي كند و ممكن است از شدت درد معده غش كند.

12- احتمال دارد كه از نوشيدن آب سرد معده به درد آيد و چنان آزاري ببيند كه دارنده معده راپريشان خاطرو بيمناك از سوء عاقبت گرداند.

13- ممكن است درد معده بر قلب تاثير گذارد و قلب از كاربيفتدو بيمار سكته كند و فوراًبميرد.

14- ممكن است درد معده سرازير آيد و سبب قولنج شود.

15- اگر درد معده به درازا كشيد وفروكش نكرد، بيم آن مي رود كه معده را به ورم مبتلا نمايد.

16- درد معده زن باردار آژيرخفه شدن زِهدان است، در صورتي كه درد معده در زنان باردار اكثريت دارد.

17- در كتاب مرگ سريع آمده است هركسي درد معده داشت وبرپاي راستش چيزي شبيه سيب(بادكنك، نسخه ). ديد و آن چيز در لمس زبر بود، از روزبرآمدن آن چيز تابيست و شش روز زنده است و در روزبيست و هفتم مي ميرد . كسي كه اين سيب  يا بادكنك ماننده زبر  برپاي راست خود احساس مي كند، بسيار اشتهاي شيرين مزه ها را مي كند و هميشه مي خواهدشيريني بخورد. .

18- كسي كه مبتلا به درد شكم است و در اثناي بيماري شكم درد، اثرجاي زخم مانند و نيزجوش هايي برابر وانش پديدار شد كه جوش هاي سياه رنگ به رنگ باقلي باشند و جوش ها بعداًچركين شوند و تا روز دوم همچنان بمانند و ناپديدنشوند يابعد از روز دوم همچنان باقي باشند، ممكن است درد شكم تسكين يابداما بيمار كه از درد شكم رهايي يافته است به خواب بدون اراده و خوابيدن زياد مبتلا مي شود و در نتيجه مي ميرد.

علت معده درد با طب سنتی

 

علت معده درد٬ علت معده درد بعد از غذا٬ علت معده درد چیست٬ علت معده درد در پریودی٬ علت معده درد در حاملگی٬ علت معده درد در رنان٬ علت معده درد در طب سنتی٬ علت معده درد در کودکان٬ علت معده درد شبانه٬ علت معده درد شدید٬ علت معده درد شدید ناکهانی٬ علت معده درد صبحگاهی٬ علت معده درد کودکان٬ علت معده درد و اسهال٬ علت معده درد و حالت تهوع