حجامت چیست؟ انواع حجامت:حجامت تر و خشک

حجامت چیست؟ انواع حجامت:حجامت تر و خشک

حجامت به یک روش درمانی سنتی عربی و موجود در طب اسلامی گفته می‌شود که برگرفته از روش قدیمی‌تر کوزه‌اندازی در طب سنتی چین است. شیخ الرئیس بوعلی سینا در کتاب قانون از فواید حجامت گفته است. در طب سنتی کاپینگ یا کوزه‌انداختن به معنی ایجاد وکیوم(خلا) بر روی نقاط خاصی از  بدن با وسیله‌ای همچون بادکش است که برای نتیجه بخشی درمانی خاصی انجام می‌شود. در حجامت یا کاپینگ خیس (Dry cupping) قبل از ایجاد وکیوم خراش‌هایی روی سطح پوست ایجاد می‌شود تا ایجاد خلا منجر به خروج خون از بدن شود. تاریخچه ی حجامت نامعلوم و مبهم است. کاپینگ از روش‌های باستانی درمان است که علاوه بر چین در یونان نیز توسط بقراط به عنوان یک روش درمانی ذکر شده است. کاپینگ تر علاوه بر جهان اسلام، در اروپا نیز تا قرن ۱۸ مورد استفاده بوده ولی با فراگیر شدن دانش پزشکی، این روش نیز به تدریج مهجور شده است.

در عصر کنونی، حجامت در کشورهای عربی و مسلمان طرفداران بیشتری دارد که این امر ناشی از آن است که در میان مسلمانان ناشی از حدیث‌هایی است که از پیامبر اسلام در توصیه به حجامت نقل شده است. گسترش انجام حجامت و خونگیری در طب اسلامی و غربی بر پایه طب اخلاطی که بیماری‌ها را ناشی از اختلال در طبایع چهارگانه بدن یعنی خون، بلغم، صفرا و سودا می‌دانست است. بر این اساس بیماری‌های ناشی از ازدیاد خون با این روش درمان می‌شدند.

حجامت چند نوع دارد؟

در طب سنتی ایران حجامت به طور كلی به دودسته تقسیم می شود:

حجامت خشك یا بادكشی (Dry cupping)

حجامت تر (Wet cupping) که ترکیبی از بادکش و خروج خون است.

حجامت خشك: در این روش خونی از بدن خارج نمی‌شود، بلكه تنها عمل مكش یا ساکشن روی پوست انجام می ‌گیرد که خود بر دو قسم است: سرد و خشك گرم و خشك
در هر دو روش، از یک ماده ای مثل الکل استفاده می‌شود که آن را آتش زده و در داخل یک لیوان قرار می‌دهند. سپس لیوان سریعا بر روی قسمتی از پوست بدن قرار داده می‌شود. از آنجایی که هوای بیرون لیوان سرد است، داخل لیوان وکیوم ایجاد می‌شود. ساکشن ناشی از خلا همراه با گرمای داخل لیوان باعث ورم و قرمزی رگ‌های خونی می‌شود.

حجامت گرم و خشك به كوزه یا لیوان گذاری معروف می‌باشد. حجامت خشك در نقاط مختلفی از بدن انجام می‌گیرد و در درمان بسیاری از دردها و بیماری‌ها نقش موثری دارد. این‌گونه از حجامت موجب گشادی عروق و رفع انسداد آنها و تحریك دیواره مویرگ‌ها می‌شود و در افزایش توان سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد.
حجامت تر: این روش با خارج نمودن مقداری از خون بیمار همراه می‌باشد.

تاریخجه حجامت
حجامت در اسلام

Dry cupping٬ انواع حجامت٬ تاریخچه حجامت٬ حجامت٬ حجامت تر٬ حجامت تر و خشک٬ حجامت چیست؟٬ حجامت خشک٬ حجامت در اسلام٬ حجامت عام٬ حدیث درباره حجامت٬ لیوان گذاری٬ مزایای حجامت٬ مضرات حجامت