بوقناق و خواص آن در طب سنتی

بوقناق و خواص آن در طب سنتی

بوقناق یا ایرنجیوم (نام علمی: Eryngium) یک گونه از گیاهان گل دار از خانواده Apiaceae است که شامل حدود دویست و پنجاه گونه می شود. بوقناق و زول دو گیاه خاردار است که به بوقناق در فارسی خار زن­بابا و چرخه نیز گفته می شود. بوقناق در کتب طب سنتی شکاعی و قرصعنه نامیده شده است. در طب سنتی معمولا از ریشه و میوه این دو گیاه استفاده می شود. در قاعدة میوة بوقناق مانند کنگر فرنگی مقداری اینولین وجود دارد و به همین دلیل این گیاه را کنگرفرنگی وحشی نیز می­گویند.

 

عرق بوقناق و زول از نظر طبیعت در طب سنتی معتدل رو به گرم (مرکب القوا) است و عده­ای نیز آن را سرد گفته­اند و خوردن آن خشک کنندة رطوبت­ها و ضدسم است. عرق زول و بوقناق تأثیر مستقیم بر فعالیت­های آنزیمی کبد داشته و برای پاک­سازی کبد از سموم و باز کردن مجاری کبدی مفید هستند. همچنین بر غدد فوق کلیوی اثر مفید و مؤثری داشته و در همکاری با کبد کمک موثری برای افزایش انسولین و فعال کردن لوزالمعده دارند که در نتیجه منجر به کاهش قندخون و درمان دیابت می شوند. زول و بوقناق برای دستگاه گوارش، درمان کولیت و فعال کردن کبد و تولید صفرا و ریختن آن در اثنی­عشر روده کارایی بسیار مؤثری دارند.

 

عرق این دو گیاه پوست و عروق پوستی را باز کرده و پوست را شفاف می­سازد و نیز جوش صورت را به علت فعال کردن و پاک­سازی کبد و تصفیة خون از بین می­برد. اثرات فارماکولوژیک و دارو درمانی این دو گیاه که در عصاره و عرق آن­ها متمرکز است .

خواص عرق بوقناق

موارد استفاده:

 

بوقناق به وسیله فعال کردن سلول های پانکراس و افزایش تولید انسولین، درمانی اثربخش و بی ضرر برای دیابت است. مهترین خاصیت بوقناق، کاهش قند خون و درمان دائمی بیماری دیابت است. به شرط رعایت رژیم غذایی مناسب و انجام ورزش های هوازی مناسب برای دیابتی ها و مصرف همزمان عرق بوقناق درمان دیابت (بخصوص نوع 2) در زمان کمتر از یک سال دور از انتظار نیست . بی شک عرق بوقناق بهترین جایگزین برای قرص های کاهنده قند خون و تزریق انسولین می باشد .

 

بوقناق خواص درمانی متعددی دارد و بیش از 50 خاصیّت برای آن ذکر شده است که به طور خلاصه عبارت است از:

 

عرق بوقناق جوش صورت را به علّت فعّال کردن کبد و تصفیه خون از بین می برد.

 

برای نفخ معده و روده بسیار موثّر است.

 

برای دستگاه گوارش، درمان کولیت، فعّال کردن کبد، تولید صفرا و تجزیه و تحلیل چربی ها (تری گلیسیرید و کلسترول) بسیار خوب و موثّر عمل می کند.

 

غدد فوق کلّیه را فعّال کرده و ترشّح آدرنالین را تنظیم می کند و استرس، عصبانیّت و اضطراب را از بین می برد.

 

یبوست را از میان برده و به روده ها نرمی می بخشد. افرادی که ناراحتی معده و کولیت دارند، قبل از غذا یک استکان و بعد از غذا نیز نصف استکان تناول نمایند.

 

بیماری های دیگری که بوقناق می تواند در درمان آنها مؤثر واقع شوند عبارتند از:

 

بیماری های خونی مانند کم خونی ها و کمبود پلاکت ها مانند بیماری ITP.

 

بیماری های تنفسی مانند آسم.

 

بیماری تنگی نفس.

 

بیماری ضعف عضله قلبی.

 

پیشگیری و کاهش بروز سکته های مغزی و قلبی.

 

بوقناق٬ بوقناق اصل٬ بوقناق چیست٬ بوقناق در بارداری٬ خواص بوقناق٬ خواص بوقناق برای پوست٬ خواص بوقناق برای لاغری٬ خواص بوقناق در بارداری٬ خواص بوقناق در درمان دیابت٬ خواص بوقناق در طب سنتی٬ خواص دارویی بوقناق٬ خواص عرق بوقناق٬ خواص عرق بوقناق برای دیابت٬ خواص عرق بوقناق برای لاغری٬ خواص عرق بوقناق در درمان دیابت٬ خواص گیاه بوقناق