دفع عفونت های سینوس با طب سنتی

دفع عفونت های سینوس با طب سنتی

(سینوزیت)یا کاوک آماس در اطراف بینی لایهٔ ای مخاطی در 1 یا چند حفره میباشد.در استخوان صورت و جمجمه حفره هایی مملو از هوا به نام سینوس‌ وجود دارد که هر عاملی سبب گرفتگی و پر شدن آن ها شود سینوزیت بوجود می آید.انحراف تیغه بینی،سرماخوردگی یا حساسیت از عوامل بیماری سینوزیت حساب میشوند.

سینوزیت را می‌توان با روش‌های طبیعی مثل استفاده از برخی ادویه‌ها و گیاهان دارویی به سرعت درمان کرد.

سینوس‌ها حفره‌های مملو از هوا در استخوان‌های جمجمه و صورت هستند. هر عاملی مانند موکوس یا عفونت که موجب پر شدن و گرفتگی آن‌ها شود، موجب بروز عارضه سینوزیت می‌شود.

بسیاری از ما تا زمانی که تجربه زجرآور درد شدید زیر گونه و اطراف ابروها، همراه با سردرد و گرفتگی بینی ناشی از مسدود شدن سینوس ها سراغمان نیاید، از وجود این حفره ها آگاه نمی‌شویم.

عفونت سینوس یا سینوزیت می تواند در هر سن و سالی سراغ افراد بیاید. در اغلب موارد، عفونت های سینوسی را می توان با داروهای خانگی درمان کرد اما نباید از این بیماری غفلت کرد زیرا این کار می تواند عوارض جدی به همراه داشته باشد.

دفع عفونت های سینوس با طب سنتی

چرا سینوزیت سراغمان می آید؟

عفونت سینوس ها معمولا به علت حمله یک ویروس رخ می دهد. البته باکتری یا قارچ ها هم می توانند عامل این بیماری باشند. یک سرماخوردگی ساده می تواند باعث تورم و التهاب سینوس و در نهایت تجمع خلط و مسدود شدن سینوس ها شود.

علاوه بر موارد فوق، عفونت سینوسی می تواند به دلایلی مانند آلرژی، پولیپ و انحراف تیغه بینی و قرار گرفتن در معرض آلاینده ها و دود سیگار بروز یابد.

علل بروز سینوزیت

علائم سینوزیت را بشناسید

علائم شایع عفونت های سینوسی اغلب به صورت سردرد، حساسیت صورت به لمس، درد یا فشار، گرفتگی بینی، تغییر رنگ ترشحات بینی، گلو درد، سرفه و تب بروز کرده و در برخی افراد با خم شدن سر به جلو سر دردها تشدید می شود.

برای تسکین علائم عفونت سینوس، می‌توان برخی از داروهای خانگی طبیعی را مورد استفاده قرار داد. همچنین، بهتر است با دکتر خود برای تشخیص و درمان مناسب مشورت کنید.

با طب سنتی عفونت‌های سینوس را فراری دهید

داروهای خانگی درمان عفونت سینوس به خصوص در افراد مبتلا به سینوزیت مزمن در موارد بسیاری از داروهای شیمیایی موثرتر است. برخی از این راهکارها به شرح زیر است:

کمپرس گرم دردهایتان را تسکین می دهد

این درمان خانگی سینوس در کاهش درد و التهاب گونه ها و مناطق اطراف ابرو بسیار موثر است.

این دردها اغلب با خم کردن سر و یا دراز کشیدن بیشتر احساس می شود. برای تسکین دردها کافی است که یک حوله را در آب داغ قرار داده و حوله را فشار دهید تا آب آن خارج شود. سپس آن را روی گونه ها و پیشانی خود به مدت سه دقیقه قرار دهید.

گفتنی است؛ کمپرس گرم به تخلیه مخاط از بینی و باز شدن سینوس ها و رفع درد و التهاب کمک شایانی می کند.

تسکین درد سینوزیت با کمپرس گرم

شست‌وشوی بینی

شست‌وشوی بینی با سرم استریل از درمان های خانگی موثر برای باز شدن سینوس ها به شمار می‌رود.

این درمان به عنوان یکی از امن ترین و ارزان ترین راهکارها برای کاهش عفونت سینوس شناخته شده است. کافی است تا یک سرنگ را از سرم پر کرده و محلول محتوی آن را با فشار وارد یکی از سوراخ های بینی کنید. در همین حالت نفس عمیق کشیده و با خروج هوا از بینی مایع از سوراخ دیگر بینی‌تان خارج شود.

درمان سینوزیت با شست و شوی بینی

 

بخور دهید تا راحت نفس بکشید

استفاده از بخور یکی از درمان‌های خانگی موثر برای التهاب و عفونت سینوس ها است.

محققان دانشگاه مرکز پزشکی مریلند توصیه می کنند که به منظور باز شدن سینوس‌ها سه تا چهار بار در روز از بخور بهره گرفته شود.

کافی است آب را در یک ظرف کوچک جوشانده و سر خود را با یک حوله بپوشانید و بخار آن را به طور مداوم برای 10-15 دقیقه استنشاق کنید.

بخور به شل شدن مخاط های ضخیم شده مجرای تنفسی و باز شدن راه بینی و کاهش درد و التهاب سینوس ها کمک زیادی می کند.

درمان سینوزیت با بخور صورت

معجزه سرکه سیب در درمان سینوزیت

بخش اصلی سرکه سیب یعنی اسید استیک مانع از رشد باکتری ها شده و می تواند برای درمان عفونت سینوسی بسیار موثر باشد.

در طب سنتی نوشیدن یک لیوان آب گرم که به آن یک قاشق مرباخوری سرکه سیب و یک قاشق مرباخوری عسل اضافه شده باشد، توصیه می‌شود. بهتر است این درمان را به مدت یک هفته ادامه دهید.

علاوه بر این می توانید یک یا 2 قاشق مرباخوری از سرکه سیب را در آب داغ ریخته و بخور آن را استنشاق کنید.

نوشیدن مایعات داغ

برای درمان عفونت های سینوس و کاهش انسداد بینی در طول روز مایعات گرم بیشتر بنوشید. آب گرم یکی از بهترین مایعاتی است که می تواند به باز شدن راه بینی و خروج عفونت از سینوس ها کمک کند.

درمان سینوزیت با مایعات داغ

سوپ مرغ؛ دوای درد سینوزیت

شما می توانید سوپ مرغ گرم را سه تا چهار بار در روز و در وعده‌های کم بخورید. برای اثر بهتر فلفل را به سوپ اضافه کنید.

چای زنجبیل بنوشید

چای زنجبیل داغ  یکی دیگر از درمان های خانگی موثر برای عفونت سینوسی است.

مقداری زنجبیل تازه را در یک فنجان آب جوش به مدت پنج دقیقه بجوشانید. سپس مقدار کمی آب لیمو و یک قاشق مرباخوری عسل را به این چای اضافه کنید تا طعم و مزه آن دلچسب شود.

این نوشیدنی را 2 تا سه بار در روز بنوشید. چای زنجبیل خواص ضد باکتری و ضد التهابی زیادی داشته و در درمان بیماری های بسیاری موثر است.

درمان سینوزیت با چای زنجبیل

معجزه چای شنبلیله

نوشیدن چای داغ شنبلیله می تواند در تسکین احتقان بینی بسیار موثر بوده و موجب بهبود عفونت سینوسی شود.

2 قاشق چایخوری از دانه شنبلیله را در یک کاسه کوچک آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید و اجازه دهید دانه ها نرم شود. حال چای شما آماده شده و یک قاشق مرباخوری عسل به آن اضافه کنید.

این نوشیدنی داغ ضد التهاب بوده و موجب کاهش احتقان بینی و درد از روی گونه ها و پیشانی ها می شود.

روغن هایی در قالب مسکن‌های طبیعی

مناطق دردناک صورت مانند گونه ها، پیشانی و ناحیه اطراف ابرو را با روغن زیتون و آویشن یا مرزنجوش ماساژ دهید.

کارواکرول موجود در روغن آویشن به عنوان یک ماده ضد اسپاسم در طبیعت شناخته شده که در درمان سینوزیت بسیار موثر است.

چند قطره روغن آویشن را با نصف فنجان روغن زیتون ترکیب کرده و آن را به آرامی بر روی گونه، بینی و پیشانی‌تان به آرامی ماساژ دهید تا از شر دردهای سینوزیت رها شوید.

روغن آویشن
مسکن طبیعی برای درمان سینوزیت

ادویه‌ای که سینوزیت را فراری می‌دهد

فلفل قرمز هندی در درمان عفونت سینوس ها موثر است. کپسایسین ماده تشکیل دهنده قوی، موجود در فلفل قرمز بوده که با ایجاد حرارت و گرما در بدن به باز شدن گرفتگی سینوس ها و بینی کمک می کند.

می توانید مقداری از فلفل قرمز را به غذا و سوپ خود اضافه کنید. نوشیدن یک فنجان آب گرم حاوی یک قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز هندی نیز در درمان سینوزیت موثر است.

خواب راحت و آرام با اوکالیپتوس

روغن معطر و فرّار اوکالیپتوس در درمان عفونت‌های سینوس بسیار مفید است.

روغن اوکالیپتوس به عنوان یک ضد احتقان عمل کرده و موجب کاهش التهاب می شود. اضافه کردن هفت تا هشت قطره از این روغن معطر در مخزن دستگاه بخور یا یک فنجان آب جوش و استنشاق با کاهش التهاب به باز شدن انسداد مجاری تنفسی و سینوس ها کمک فراوانی می کند.

علاوه بر استنشاق بخور، ماساژ چند قطره از روغن اوکالیپتوس بر روی بینی و پیشانی قبل از خواب به دلیل خاصیت آرام بخشی و ضد التهابی آن موجب کاهش درد و از بین رفتن سنگینی ناشی از عفونت سینوس ها در صورت شده که در نتیجه آن خواب راحتی در تمام شب خواهید داشت.

سیر؛ ضد احتقان طبیعی

سیر دارای خواص آنتی باکتریال بوده و می تواند برای درمان عفونت سینوس مورد استفاده قرار گیرد.

این درمان برای افراد مبتلا به سینوزیت مزمن بسیار مفید بوده و جویدن یک یا 2 حبه سیر خام با معده خالی بدون شک یکی از داروهای خانگی موثر برای درمان عفونت سینوس‌ها است.

همچنین می‌توانید مقداری سیر تازه خرد شده را در آب جوش ریخته و بخور آن را استنشاق کنید.

سیر در طبیعت یک ضد احتقان طبیعی شناخته می‌شود و با پاکسازی مخاط ها به باز شدن بینی گرفته کمک می کند.

درمان سینوزیت با سیر

 

درمان سینوزیت٬ درمان سینوزیت با داروی گیاهی٬ درمان سینوزیت با زالو٬ درمان سینوزیت چشمی٬ درمان سینوزیت در طب سنتی٬ درمان سینوزیت در کودکان٬ درمان سینوزیت در منزل٬ درمان سینوزیت مزمن٬ دفع سینوس با زالو٬ دفع عفونت سینوس٬ دفع عفونت سینوس با طب سنتی٬ دفع عفونت سینوس در طب سنتی٬ سینوزیت٬ عفونت سینوس