درمان گیاهی خار پاشنه

خار پاشنه چیست وچگونه درمان میشود ؟

به ایجاد یک زایده استخوانی در پاشنه پا که باعث درد پاشنه و مشکل در راه رفتن می شود خار پاشنه می گویند. به منظور مطالعه روشهای درمان گیاهی خار پاشنه و درمان خار پاشنه با طب سنتی با ما همراه باشید.

علت به وجود امدن خار پاشنه

بر اثر فشار بیش از حد به فاشیای پلانتار، محل اتصال آن به استخوان پاشنه، دچار کشیدگی و پارگی های میکروسکوپی می شود. پاسخ بدن به این اتفاق، التهاب و درد است. دردی که در محل اتصال این لیگامان به پاشنه احساس می شود.

فاشیای پلانتار رباط نازکی است که پاشنه را به پای شما متصل می کند. این رباط از قوس پای شما پشتیبانی می کند و در راه رفتن به شما کمک زیادی می کند.

علت خار پاشنه
فاشیای پلانتار

عوامل افزایش دهنده احتمال ابتلا به خار پاشنه

– سفت بودن عضلات پشت ساق پا یا سفت بودن تاندون آشیل که موجب می شود فرد نتواند به راحتی پشت پایش را بالا ببرد.

– چرخش کف پا به خارج یا پرونیشن و در نتیجه افزایش فشار به فاشیا

چاقی

– قوس کف پای زیاد یا کم (صافی کف پا)

– ضربات مکرر به کف پا مانند فعالیت های ورزشی که در آن پاشنه پا به طور مکرر به زمین کوبیده می شود.

– فعالیت بدنی جدید یا افزایش شدت فعالیت بدنی

– راه رفتن روی زمین سخت یا ناهموار

– کفش نامناسب

– افزایش سن و تغییر یافتن جنس بافت فاشیای پلانتار

کف پای صاف و نرمال
عوامل ایجاد خار پاشنه

علائم خار پاشنه پا

درد و سفتی در پایین پاشنه از علائم خار پاشنه پا است. این درد در طول زمان به تدریج توسعه می یابد.

احساس سوزش یا درد در پایین پا که به بیرون از پاشنه پا گسترش می یابد نیز از علائم خار پاشنه پا محسوب می شود.

درد معمولا در صبح زمانی که شما اولین گام خود را از تخت بر می دارید بدتر می شود از دیگر علائم خار پاشنه پا است.

اگر نشسته اید و یا دراز کشیده اید برای شروع راه رفتن درد را احساس می کنید. ممکن است بعد از چند قدم اول این درد و سفتی کمتر شود. اما ممکن است در طول روز و انجام فعالیت های روزانه آسیب پای شما بیشتر شود.

بالا رفتن از پله می تواند به علت خشکی پاشنه پا بسیار دشوار باشد.

پس از فعالیت طولانی مدت، درد می تواند به دلیل افزایش التهاب زیاد شود. درد معمولا در طول فعالیت احساس نمی شود، بلکه فقط پس از قطع حرکت و در شروع حرکت احساس می شود.

اگر شب ها با پا درد مواجه هستید ممکن است مشکل شما چیزی به جز خار پاشنه باشد. درد های شبانه پا ممکن است به علت آرتریت و یا مشکلات اعصاب پا مانند سندروم تونل تارسال باشند.

علامت خار پاشنه
علائم خار پاشنه پا

پیشگیری‌ از خار پاشنه

از انجام‌ فعالیت هایی‌ که‌ در زمان ابتلا به خار پاشنه باعث‌ وارد آمدن‌ فشار مداوم‌ به‌ پا می‌ شوند، خودداری‌ کنید.

کفشی‌ بپوشید که‌ در قسمت‌ پاشنه‌، یک‌ بالشتک‌ پلاستیکی‌ یا نمدی‌ داشته‌ باشد.

همچنین می توانید از کفی های طبی مناسب در کف کفش خود استفاده نمایید.

هر چقدر که‌ می‌ توانید روی‌ پاشنه‌ پا فشار نیاورید، خصوصاً در اوایل‌ درمان بیماری.

درمان خار پاشنه با طب سنتی

خار پاشنه یک دردسر است. طبق یک قانون، تقریبا هر دردی که در شب و با استراحت بیشتر می‌شود و با فعالیت، گرم‌کردن و مانند آن کمتر می‌شود، دردی است که سرد و راه درمان آن هم استفاده از گرما است. درمان خار پاشنه در طب سنتی هم براساس همین اصل استوار است.

 

درمان خار پاشنه پا به شیوه طب سنّتی ماساژ

یکی از بهترین راه‌ها برای درمان خار پاشنه پا و درمان درد کف پا، ماساژاطراف تاندون آشیل با یک روغن گرم (زیتون، سیاهدانه، کنجد، هسته قیسی، نارگیل، شترمرغ، کوهان شتر، و…) است.
برای درمان خارپاشنه بهتر است شب‌ها قبل از خواب انجام شود و ماساژ تا جذب کامل روغن به پوست ادامه پیدا کند. اضافه کردن کمی فلفل، دارچین یا زنجبیل به روغن و کشیدن یک پلاستیک فریزر روی محل ماساژ، اثر درمانی را بسیار بیشتر می‌کند معمولا کاهش درد از همان روز اول ملموس است و کم‌کم کامل می‌شود. اغلب، تداوم روغن مالی، به تنهایی بیماری را درمان می‌کند.

 

ماساژ طب سنتی برای خار پاشنه
درمان خار پاشنه با ماساژ

گرم نگه‌داشتن موضعی

پیشنهاد ما آن است که به جای استفاده از پدهای معمول، تکه‌های پشم در کفش خود و زیر پاشنه پا قرار دهید و اثرات درمانی فوق‌العاده آن را مشاهده کنید. پوشیدن جوراب پشمی. استفاده از کرسی در فصل سرما و ایستادن روی آجر داغ هم راه‌های مناسب دیگری هستند.

 

حجامت یا زالواندازی

انجام این دو کار با کاهش سریع التهاب در پاشنه، اثر بسیار عالی در از بین رفتن بیماری دارد اکثر مواقع یک بار زالو‌اندازی یا حجامت کافی است؛ اما در صورت ضرورت تکرار می‌شود. محل انجام حجامت یا زالو‌اندازی می‌تواند دو طرف تاندون آشیل
(به ویژه سمت داخل پا) باشد.

زالو و حجامت برای خار پاشنه
رالو درمانی خار پاشنه

پرهیز از مصرف غذاهای سرد

همان‌طور که گفتیم خار پاشنه پا بیماری سردی است؛ بنابراین بیمار در حد امکان از غذاهای گرم استفاده کند؛ خار پاشنه سریع‌تر بهبود پیدا خواهد یافت. برای مثال: تداوم در مصرف سیر، درد خار پاشنه را بهبود خواهد داد. بنابر همین استدلال، مصرف غذاهای سردی – از جمله بیشتر لبنیات – برای بیمار مضر خواهد بود.

استفاده از کلسیم‌های طبیعی

با آنکه گفتیم که خار پاشنه حاصل رسوب غیر‌طبیعی کلسیم در استخوان پاشنه است انتظار می‌رود که مصرف غذاهای حاوی کلسیم بیماری را تشدید ‌کند؛ اما به نحو جالبی، مصرف خوراکی کلسیم‌های طبیعی شدت بیماری را کم و آن را به تدریج درمان می‌کند.

 

پیشگیری از حجامت٬ خار پاشنه٬ درمان خار پاشنه٬ درمان خار پاشنه با حجامت٬ درمان خار پاشنه با زالو درمانی٬ درمان خار پاشنه با طب سنتی٬ درمان خار پاشنه با ماساژ٬ درمان گیاهی خار پاشنه٬ علائم خار پاشنه٬ علت به وجود آمدن خار پاشنه