خواص گل گاو زبان

خواص گل گاو زبان

دمنوش گل گاو زبان

 

دانه‌های گل گاوزبان برای به دست آوردن روغن مورد استفاده قرار میگیرد. گل‌گاوزبان از ترکیباتی به رنگ بنفش تشکیل یافته که از دیدگاه علمی این ترکیبات مواد آنتوسیانینی می باشند. بارز ترین خاصیت دارویی گل گاوزبان خاصیت آرامش بخش آن است. به منظور آماده سازی دمنوش گل گاوزبان می شود پنج تا هشت گرم از گل این گیاه را در لیوان آب جوش ریخته و آن را به صورت غیرمستقیم حرارت (حرارت غیرمستقیم مانند بخار کتری یا سماور) داد. این دمنوش برای آماده شدن به زمانی حدود 15 تا 20 دقیقه نیاز دارد.

 

فواید گل‌گاو زبان

 

برای این گیاه، فواید زیادی نام برده‌اند، مهم‌ترین آن‌ها که به اثبات رسیده و تقریباً تمامی اطبا از گذشته تا حال بر آن توافق دارند؛ عبارت است از:

 

1- تقویت‌کننده اعصاب و روان و حواس پنجگانه، و نشاط‌آور است.

2- در درمان اختلال حواس کاربرد فراوانی دارد.

3- شکم را نرم و کیسه صفرا را باز می‌کند، اَخلاط سوخته سوداوی را از معده خارج و عوارض آن را از بین می‌برد.

4- در تنظیم اختلالات ادراری و تعریق، موثر است.

5- برای درمان سرماخوردگی، تنگی نفس و گلودرد، مفید است؛ به‌ویژه زمانی‌که با عسل طبیعی مخلوط شود.

5- برگ تازه آن برای درمان جوش‌های چرکین دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان موثر است.

6- عرق گل‌گاوزبان برای امراض سوداوی، وسواس و خفقان مفید است.

7- دارای منیزیم بوده و از سرطان پیشگیری می‌کند.

فواید گل گاو زبان

عوارض گل گاوزبان

 

مصرف روزانه و مکرر گل گاوزبان می تواند عوارضی همچون کاهش یا افزایش فشار خون به همراه داشته باشد. بهتر است این دمنوش هر یک روز در میان مصرف شود و در صورتی که به طور روزانه مورد استفاده قرار می گیرد لازم است حداقل بعد از گذشت ده روز مصرف آن برای یک هفته قطع شود.

برای خوشرنگ تر شدن دمنوش گل گاوزبان و همچنین افزایش تاثیر آرامبخش آن بهتر است مقدار کمی لیموعمانی به آن اضافه کنید. برای هر یک پیمانه گل گاوزبان پرهای یک لیموی عمانی را بعد از خارج کردن دانه های تلخش همراه با گل گاوزبان در داخل آب جوش بریزید و اجازه دهید خوب دم بکشد همچنین می توانید برای دفع حالت سرد مزاجی آن کمی نبات به آن اضافه کنید.

حرارت زیاد خواص گل گاوزبان را از بین می برد

 

طرز تهیه دم‌کرده گل گاوزبان و لیموعمانی

مواد لازم

گل گاوزبان  3 قاشق غذاخوری

لیموعمانی  2 عدد

عسل  2 قاشق مرباخوری در هر لیوان

آب جوش 4 لیوان

 

طرز تهیه

لیموعمانی‌ها را سوراخ کرده و یا از وسط نصف کنید به همراه گل گاوزبان و آب جوش در قوری چینی بریزید و اجازه دهید روی حرارت ملایم به مدت 30 دقیقه دم بکشد. سپس دم کرده را در یک لیوان و یا فنجان بزرگ بریزید عسل را بیفزایید و هم بزنید تا کاملا حل شود. حال به آرامی میل کنید

گل گاو زبان

 

خواص گل گاو زبان برای اعصاب٬ خواص گل گاو زبان برای پوست٬ خواص گل گاو زبان برای مو٬ خواص گل گاو زبان در پریودی٬ خواص گل گاو زبان در سرماخوردگی٬ خواص گل گاو زبان در لاغری٬ خواص گل گاو زبان کوهی٬ خواص گل گاو زبان و فشار خون٬ خواص گل گاو زبان وحشی٬ طرز تهیه دم‌کرده گل گاوزبان و لیموعمانی٬ گل گاو زبان٬ گل گاو زبان برای اعصاب٬ گل گاو زبان چیست٬ گل گاو زبان در بارداری٬ گل گاو زبان در شیردهی٬ گل گاو زبان و فشار خون٬ گل گاو زبان و قاعدگی