خواص آویشن در طب سنتی و نحوه ی مصرف آن

خواص آویشن در طب سنتی و نحوه ی مصرف آن

آویشن گیاهی از خانواده نعناع می باشد که در قدیم مصریان از آن برای مومیایی کردن مردگان استفاده می کردند.این گیاه به دلیل خواص درمانی فوق العاده درمانی در طب سنتی بسیار مورد استفاده قرار می گرفته است و در این مقاله ما قصد دارد شما را با طرز تهیه دم نوش های این گیاه و خواص شگفت انگیز آویشن آشنا نماییم.

آویشن درختچه ای کوتاه و پر شاخه است. گل های سفید ریز آن به طور چتری و منفرد می رویند. میوه آن فندق چهار قسمتی است. گیاه آویشن گیاهی است علفی با ساقه های کرکدار و سفید از خانواده نعناع (Lamiasceae) که سرشاخه های گل دار و برگ، آن قابل استفاده می باشد.

گیاه آویشن

خواص جوشانده آویشن برای جلوگیری از ریزش مو:

برای جلوگیری از ریزش مو ۲۰ گرم اویشن را در یک لیتر آب جوشانده آن را هرچند روز یک بار به سر بمالید. ضمنا در خوردن اویشن نباید زیاده روی کرد زیرا باعث بروز آلبومین در ادرار می شود.

تهیه یک دمنوش آویشن عالی برای درمان بسیاری از بیماری ها:

آویشن،۱قاشق غذاخوری را در یک قوری آب جوش دم کرده بعد از 5 دقیقه مصرف کنید.

خواص:

بالابرنده فشارخون

مقوّی اعصاب و افزاینده قدرت بینایی

رفع التهاب های مزمن روده بزرگ

دفع انگل های گوارشی

افزایش اشتها

غلظت خون را  کاهش می دهد

خواص دم نوش آویشن
طرز تهیه دم نوش آویشن برای درمان بی خوابی و امراض جهاز هاضم:

در طب سنتی آویشن عامل تصفیه کننده خوبی بوده و در درمان بی خوابی و امراض جهاز هاضمه مفید است. اگر ۵ تا ۱۰ گرم اویشن را در یک لیتر آبجوش دم کرده و با کمی عسل به بیماران مبتلا به تنگی نفس و کلیه و مثانه و درد مفاصل و سیاتیک موثر واقع خواهد شد. آویشن ضد تشنج وضد صرع و ضد نفخ هم است و برای تقویت بینایی و معده مفید است.

طرز تهیه دم نوش آویشن با خواص ضد سرطان و کاهش دهنده چربی خون:

بر روی 2 گرم از پودر برگ آویشن، یک لیوان آب جوش ریخته و پس از 15- 10 دقیقه صاف کرده و می‌نوشیم.

داروهایی گیاهی تهیه شده از آویشن، اکثراً به شکل مایع و شربت می‌باشند که با استفاده از راهنمای همراه دارو، باید مصرف شود. هم چنین به صورت تی‌بگ‌های مختلف، که اکثراً حاوی 2 گرم پودر و یا خرد شده‌ی برگ آویشن است، در دسترس قرار می‌گیرد.

خواص دم نوش آویشن

طرز تهیه دم نوش آویشن برای درمان بیماری‌های تنفسی :

مواد لازم برای تهیه‌ی دم‌نوش آویشن

آویشن – دو سه ساقه
آب فیلتر شده – دو پیمانه
لیمو ترش – یک عدد
عسل – به میزان دل‌خواه

خواص دم نوش آویشن

طرز تهیه‌ی دم‌نوش آویشن

اگر آویشن تازه استفاده می‌کنید بشوریدش و اگر خشکه همون ساقه‌های خشک رو توی قوری بذارید. آب تازه رو جوش بیارید (آبی که قبلا جوشیده و سرد شده رو دوباره نجوشونید برای درست کردن هر جور چای و دم‌نوش. نتیجه مزه‌ی خوبی نمی‌ده) و روی برگ‌ها توی قوری بریزید. و در قوری رو بذارید تا دم بکشن برگ‌ها.

۵  تا ۱۰دقیقه صبر کنید و بعد توی فنجون بریزید و قبل از سرد شدن بخورید. خود دم‌نوش آویشن یه مزه‌ی خنثی داره برای همین اگر دوست داشتید با یه کم عسل شیرینش کنید و چند قطره آب‌لیموی تازه هم توش بریزید.

طرز تهیه دم نوش آویشن

مصرف آویشن برای چه کسانی توصیه نمی شود؟

در بعضی منابع اشاره شده است که مصرف زیاد آویشن یا عصاره آن در دوران بارداری می تواند احتمال سقط جنین را افزایش دهد. بنابراین توصیه شده است که خانمهای حامله بهتر است از مصرف این گیاه خودداری کنند.

مطالعات نشان می دهد که  آویشن می تواند روند انعقاد خون را با تاخیر مواجه کند. بنابراین کسانی که قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرند،  از دو هفته قبل از عمل جراحی، نباید آویشن استفاده کنند.

موانع مصرف آویشن

 

آویشن٬ آویشن برای جلوگیری از ریزش مو٬ خواص آویشن٬ خواص آویشن برای پوست٬ خواص آویشن برای پوست صورت٬ خواص آویشن برای دیابت٬ خواص آویشن برای سرفه٬ خواص آویشن برای مو٬ خواص آویشن در طب سنتی٬ خواص جوشانده آویشن٬ خواص دم نوش آویشن٬ خواص دم نوش آویشن با پونه٬ خواص دم نوش آویشن با عسل٬ خواص دم نوش آویشن برای سرماخوردگی٬ خواص دم نوش آویشن برای گودکان٬ خواص دم نوش آویشن برای لاغری٬ خواص دم نوش آویشن برای معده٬ خواص دم نوش آویشن در طب سنتی٬ خواص دم نوش آویشن نعناع٬ خواص دم نوش آویشن و پونه٬ خواص دم نوش آویشن و زنجبیل٬ خواص دم نوش آویشن و عسل٬ خواص دم نوش آویشن و لیمو٬ خواص دم نوش آویشن و نعناع٬ خواص ضد سرطانی آویشن٬ دم نوش آویشن برای درمان بی خوابی٬ دم نوش آویشن برای کاهش دهنده چربی خون٬ دمنوش آویشن برای درمان بسیاری از بیماری ها٬ طرز تهیه‌ی دم‌نوش آویشن٬ گیاه آویشن٬ گیاه آویشن برای چی خوبه؟٬ مواد لازم برای تهیه‌ی دم‌نوش آویشن