حجامت های مفید برای چشم

حجامت های مفید برای چشم

چشم چزو اعضایی از بدن است که هرچند بدون آن می توان زندگی کرد اما مشکلات و بیماری‌های چشم دردناک و طاقت فرساست و از دست دادن نعمتی به این بزرگی و اهمیت ضایعه سختی برای انسان است. یکی از روشهای درمانی برای مشکلات چشمی که از دیرباز توسط حکما انجام میشده حجامت است.

برای درمان و تقویت چشم ها هبچ حجامتی روی خود چشم ها انجام نمیشود، اما مواضع مختلفی در جابجای سر وجود دارد که بر اساس روایات معتبر رسیده از معصومین علیهم السلام و کتب حکمای بزرگ طب سنتی برای سلامت چشمها مفید است.

در این بخش به حجامت های مفید برای چشم ها اشاره میشود. توضبح اینکه حوزه درمانی این حجامت ها بسیار وسیع است که در بخش مربوطه ذکرشده و درمان مشکلات چشمی تنها بخشی از خواص حجامت هایی است که در زیر اشاره شده است.

حجامت های مفید برای چشم ها

۱- حجامت سر :

از حجامت های مفید برای چشم و معروف به حجامت نجات بخش می باشد که علاوه بر خواص بسیار زیاد، برای تقویت چشم نیز مفید است.

جایگاه حجامت سر روی ملاج قدامی، به فاصله یک وجب کوچک (وجب چهارانگشتی؛ از انگشت کوچک تا سبّابه) دست هر کس از نقطه وسط بین ابروهایش؛ یا این که اگر شست را میان دو ابرو قرار دهیم انگشت سبّابه به هر کجای سر که رسید محل حجامت سر است؛ یا یک وجب بزرگ فرد از نوک بینی خودش. همان ملاج می باشد که در دوران نوزادی نرم بوده است.

 

۲- حجامت هامه(فوق الرأس) :

حجامت هامه نیز از حجامت های مفید برای چشم میباشد و علاوه بر خواص دیگر، برای درمان بیماری های چشم از جمله خارش چشم، جوش های پلک، زخم های چشم و تاری دید مفید است.‏

هامه به قسمت بالای هر شیء اطلاق می شود و حجامت هامه، در بالاترین قسمت سر انجام می شود.

 

۳- حجامت پس سر (قمحدوه):

از جمله مهمترین حجامت های مفید برای چشم حجامت پس سر است که بیشترین منافع این حجامت مربوط به درمان انواع بیماری های چشم از جمله انواع آماس ها، تاری دید، جوش های پلک میباشد.

محل حجامت پس سر، روی استخوان پس سری(Occipital)؛ همان موضع برجسته ای که بالای فقرات گردن است و در زمان افتادن انسان (از پشت) به زمین اصابت می کند.

 

۴- حجامت اخدعین :

از دیگر حجامت های مفید برای چشم حجامت اخدعین است، که جریان خون در عضلات و عروق سر و صورت را سامان می بخشد و به اعضایی از سر و صورت از جمله چشم ها سود می رساند و در درمان و رفع سنگینی سر ، صورت و چشم ها مفید است.

اخدعین دو رگى است که در سمت راست و چپ، پشت گردن قرار گرفته اند. حجامت این ناحیه روی شانه ها و در دوطرف گردن انجام  می شود.

 

۵- حجامت پشت گوش ها :

حجامت پشت گوش ها نیز از جمله حجامت های مفید برای چشم ها میباشد. این حجامت علاوه بر خواص دیگر، برای درمان بیماری های چشم نظیر عفونت ها ، گل مژه ، ریزش مژه و ابرو ها نیز مفید است.

محل حجامت پشت گوشها روی برآمدگی استخوان پشت گوش میباشد.

 

۶- حجامت شقیقه ها (صُدغَین) :

از دیگر حجامت های مفید برای چشم که عمده کاربرد آن در بیماری های چشم و برخی از انواع سردرد می باشد،

حجامت شقیقه ها است. محل حجامت شقیقه ها در فاصله بین ابروها تا گوش ها که به گیجگاه معروف است انجام میشود.

حجامت برای بیماریهای چشم

 

حجامت اخدعین٬ حجامت پس سر٬ حجامت پشت گوش ها٬ حجامت سر٬ حجامت شقیقه ها٬ حجامت مفید برای چشم٬ حجامت هامه(فوق الرأس)٬ حجامت های مفید برای چشم٬ محل حجامت اخدعین٬ محل حجامت پس سر٬ محل حجامت پشت گوش ها٬ محل حجامت سر٬ محل حجامت شقیقه ها٬ محل حجامت هامه(فوق الرأس)