بالا بودن آنزیمهای کبدی و علل آن

بالا بودن آنزیمهای کبدی و علل آن

گاهی سلولهای ملتهب یا آسیب دیده کبدی، بیشتر از حد طبیعی برخی مواد شیمیایی مثل آنزیم های کبدی را وارد جریان خون می کنند و در نتیجه، باعث افزایش آنزیم های کبدی در آزمایش خون می شوند.

 

کبد یا جگر، یکی از غدد مهم در بدن است که در فعالیت های سوخت وساز بدن مانند گوارش غذاها نقش دارد. تمام خون دستگاه گوارش توسط سیاه رگی به نام ورید باب جمع آوری شده و وارد کبد می شود و تمام مواد جذب شده از لوله گوارشی از کبد عبور می کنند. از دیگر کارهای کبد به دام انداختن سموم بدن و تصفیه آنها با تبدیل کردنشان به مواد بی ضرر است. همچنین، این کبد است که متابولیسم داروها را در بدن بر عهده دارد. شرکت در خون سازی (در دوران پیش از تولد) و مقاومت در برابر عفونت ها، فراهم ساختن سریع انری در هنگام ضرورت، ذخیره آهن و… از دیگر فعالیت های کبد است.

افزایش آنزیم های کبدی می تواند نشان دهنده التهاب یا آسیب سلول های کبدی باشد. سلول های ملتهب یا آسیب دیدهی کبدی، بیشتر از حد طبیعی برخی موادشیمیایی مثل آنزیم های کبدی را وارد جریان خون می کنند و در نتیجه باعث افزایش آنزیم های کبدی در آزمایش خون می شوند.

آنزیمهای کبدی افزایش یافته معمولاً عبارتند از:

 

آلانین ترانس آمیناز (ALT)

 

آسپارتات ترانس آمیناز (AST)

 

افزایش آنزیم های کبدی ممکن است در طی یک آزمایش خون معمولی مشخص شود. در بیشتر موارد، آنزیمهای کبدی به آرامی و به طور موقتی افزایش پیدا می کنند.

 

در بیشتر مواقع، این افزایش آنزیم ها علامت یک مشکل کبدی مزمن و خطرناک نیست. اگر آزمایش خون نشان داد شما دچار افزایش آنزیم های کبدی هستید، از پزشک علت احتمالی آن را سوال کنید.

 

علل بالا بودن آنزیم کبدی

علل افزایش آنزیم های کبدی

 

پزشک با بررسی داروهای مصرفی بیمار، علایم و سایر آزمایشات، علت افزایش آنزیمهای کبدی را مشخص می کند.

 

مصرف برخی داروها مثل داروهای استاتین که کلسترول خون را پایین می آورند.

 

نوشیدن الکل

 

نارسایی قلبی

 

هپاتیت A و B و C

 

بیماری کبد چرب غیرالکلی

 

چاقی

 

برخی داروهای مسکن مثل استامینوفن

 

هپاتیت الکلی (التهاب کبد در اثر مصرف الکل)

 

هپاتیت خودایمنی (التهاب کبد در اثر یک اختلال خود ایمنی)

 

سیروز کبدی

 

عفونت سیتومگالو ویروس

 

درماتومیوزیت (یک بیماری التهابی که باعث ضعف عضلات و بثورات پوستی می شود)

 

التهاب کیسه صفرا

 

سکته قلبی

 

تجمع آهن خیلی زیاد در بدن

 

کمکاری تیروئید

 

سرطان کبد

 

بیماری مونونوکلئوز

 

دیستروفی عضلانی (بیماری ارثی و مادرزادی که باعث ضعف پیش رونده عضلات می شود)

 

التهاب پانکراس

 

پلی میوزیت (بیماری التهابی که باعث ضعف عضلات می شود)

 

هپاتیت سمی (التهاب کبد در اثر داروها و یا سموم)

 

بیماری ویلسون (تجمع بیش از حد مس در بدن)

 

افزایش آنزیمهای کبدی٬ افزایش آنزیمهای کبدی در بارداری٬ افزایش آنزیمهای کبدی در حاملگی٬ افزایش آنزیمهای کبدی در نوزادان٬ افزایش آنزیمهای کبدی نشانه چیست٬ بالا بودن آنزیمهای کبد چه خطراتی دارد؟٬ بالا بودن آنزیمهای کبدی٬ بالا بودن آنزیمهای کبدی بعد ار زایمان٬ بالا بودن آنزیمهای کبدی در بارداری٬ بالا بودن آنزیمهای کبدی در نوزادان٬ بالا بودن آنزیمهای کبدی و علل آن٬ داروی کیاهی برای بالا بودن آنزیمهای کبدی٬ درمان بالا بودن آنزیمهای کبدی با طب سنتی٬ درمان بالا بودن آنزیمهای کبدی با گیاهان دارویی٬ درمان بالا بودن آنزیمهای کبدی در طب سنتی٬ دلایل افزایش آنزیمهای کبدی٬ علائم افزایش آنزیمهای کبدی٬ علائم بالا بودن آنزیمهای کبدی